Agenda

December 2018
Z M D W D V Z
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Apotheek van wacht

geowacht

Nieuwsbrief

Indien je op de hoogte wil blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Geowacht

  • Nieuw callcenter én wachtnummer voor heel België
  • Meer apotheken geafficheerd op uw wachtkaart
  • Afschakelplan in geval van elektriciteitsschaarste

geowacht

Nieuw callcenter én wachtnummer

Vanaf 17 december 2014 is er een nieuw callcenter dat voortaan heel België zal bedienen, ongeacht of de apotheken (gemeenten) deel uitmaken van Geowacht. Na een jarenlange constructieve samenwerking met het Rode Kruis, werd gekozen voor een nationaal drietalig
callcenter. Offitel is de betrouwbare partner wiens expertise belangrijk is, gelet op de capaciteitsverhoging en het feit dat nu ook het Frans- en Duitstalige landsgedeelte bediend zal worden.
Vanaf 17 december 2014 zullen patiënten naar dit nummer moeten bellen om de apotheek met wachtdienst te kennen: 0903/99 000. Een nummer dat vanaf januari ook steeds consequent naar alle patiënten zal worden gecommuniceerd. Het huidige nummer van Geowacht zal nog operationeel blijven. Patiënten zullen in de praktijk dus niets merken van deze wijziging. Dat betekent ook dat u nog steeds het drukwerk met het oude nummer kan gebruiken. Bestelt u binnenkort nieuw drukwerk, dan vermeldt u best al dat nieuwe nummer. De communicatie naar het grote publiek zal pas na 15 januari starten, net omdat het 'oude' nummer dus nog wel even actief blijft.

Andere apotheken geafficheerd op uw wachtkaart

Met deze aanpassing zullen alle wachtdiensten van alle apotheken in België op korte termijn opgenomen worden in één centrale database. Die zal gebruikt wordt om de wachtkaarten samen te stellen. Concreet kan dit inderdaad betekenen dat er andere apotheken geafficheerd zullen worden op uw wachtkaart. Ligt uw apotheek aan de rand van de huidige 'Geowacht' regio, dan kan het dus zijn dat ook een apotheek uit een niet-'Geowacht' regio vermeld zal worden op uw wachtkaart. Deze apotheek is op dat ogenblik voor uw patiënten de dichtsbijzijnde apotheek. De service naar uw patiënten wordt er zo alleen maar beter op. Vanaf 5 januari 2015 zullen alle patiënten in heel België dus steeds naar de dichtsbijzijnde apotheek met wachtdienst gestuurd worden.

Afschakelplan in geval van elektriciteitsschaarste

Een vraag die wel vaker gesteld wordt: wat moet ik doen als ik wachtdienst heb, net op het ogenblik dat het afschakelplan in werking treedt in mijn gemeente? In geval van tekort, wordt een dergelijk afschakelplan enkel toegepast door de regering bij extreme nood en indien alle andere maatregelen om het aanbod te verhogen en de vermindering van het verbruik niet voldoen. De stroomonderbrekingen zouden ongeveer 3 uur duren, a priori tussen 17 en 20 uur tijdens de piekperiode in de winter. Die worden ook vooraf bekendgemaakt. In elk geval krijgen de prioritaire gebruikers (vooral de ziekenhuizen) verder elektriciteit, zelfs als ze zich in een afgeschakelde zone bevinden. Vermits het om een beperkte periode in tijd gaat die bovendien voor de hele regio geldt (patiënten zullen wel merken dat ook andere zaken en instellingen dan gesloten zullen zijn), stellen we voor op dat ogenblik de apotheek gesloten te houden en duidelijk te afficheren! dat u terug opent van zodra dat weer mogelijk is met de melding (voor dringende gevallen) van het adres van het dichtbijgelegen ziekenhuis. Voor urgente gevallen kan men dus nog steeds op de spoeddienst van de ziekenhuizen terecht. Wees misschien vooral spaarzaam met uw energie en houd tijdig de
nieuwsberichten in de gaten.